lørdag 9. mai 2009

Overraskelse som gleder.



Slektsgransking er spennende. Det er ikke bare det å få oversikt over aner og levende slekt som inspirerer. Men også alle stoppene underveis. For stopp blir det i massevis. Det skyldes ofte, at i leiting etter noen eller noe, dukker det opp saker jeg bare se nærmere på. Det kan være bilder, tekster, merknader i kirkebøker, en liten historie, et minne osv.
Her en dag dukket det opp et bilde. Fra Lisbeth og Arne Remvik i Ålesund. Bilde av mine oldeforeldre; Nils Kristian Ohnen Nilsen og hans hustru Susanne Marie fdt. Sørnes og deres barn. Det gledet meg noe fantastisk. Jeg har tidligere bare sett et bilde av disse oldeforeldrene mine, og på det bilde var de gamle. Dette bilde må være fra ca. 1900.

Det første jeg gjorde etter å ha mottatt det, var å skanne det, ta en utskrift på fotopapir, og så sende det til min mor. Hun hadde aldri sett dette bildet før. Og minnene kom strømmende. Hun så sin mor som ung jente, og sine onkler og tante. To av tantene døde unge. Den eldste i barsel, og den yngste av lungebetennelse rett etter sin 16 årsdag. Altså før min mor er født. De andre ble gamle, og kom til å bety mye for mamma etter at hennes foreldre var døde. Inga og Ingvald giftet seg aldri, mens Kristian giftet seg med søster til morfar. Altså søskenbytte. Kristian og mormor Oline Margrethe blei gift med søskenene Gudrun og Halfdan Fredrik Clausen fra Ørsta.
Nå har jeg hatt flere telefonsamtaler med mamma angående bildet. Det vil si; mamma forteller om personene på bildet. Vi sitter med hver vårt foran oss, på hver vår kant av landet, og leiter fram historier og tanker. Gjemt men ikke glemt.
Jeg er veldig takknemling for at Lisbeth og Arne Remvik sendte meg bildet. En uventet, gledelig overraskelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar