fredag 7. oktober 2011

Hellastur 2011 forts.

Det er alltid mye å se på i Hellas. Godt bevarte minner fra antikken. Og mye har vi sett, men bare Vidar hadde vært i Delphi. I antikkens Delphi lå guden Apollons viktigste orakel på dette stedet.
Meningen var at vi skulle overnatte i en av de nærliggende landsbyene, og så gå derfra og ned til Delphi.
Det går nemlig en merket sti gjennom Europa og hit til Delphi. Det skulle ha noe med korsfarere å gjøre, men jeg har ikke klart å finne ut av det enda. I alle fall går stien der, og den er merket.
Vi klarte likevel å rote oss vekk, og da vi fant stien igjen, bestemte vi at to av oss skulle ta bilen ned til Delphi, mens de to andre sprekingene, Vidar og Christos, skulle gå.
Vi kom oss alle fire til Delphi, og etter å ha klatret i trappene opp blant ruinene, og sett det meste inne i museet, fikk vi et glimt av en av Phyton sine etterkommere.
En slange i vegkanten.
Opprinnelig het Delphi Pytho, av det greske verbet píthin ,å råtne.
Dette på grunn av stanken som oppstod da slangen Python råtnet etter at Apollon hadde drept henne.
Den slangen vi så, fikk leve. Vi tok ikke sjanse på en slik python-stank.
Jeg fikk ikke sett alt her oppe i fjellsiden av Parnassos.
Det var for varmt, og vi hadde allerede gått mye.
Men jeg skal tilbake, og da skal jeg sette meg mer inn i dette med pilgrimsleden via Delphi.
Jeg vil i det hele tilbake til Parnassos. Fjellet med mange flotte landsbyer, fin natur og skiterreng, og veldig hyggelige mennesker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar