søndag 16. november 2014

DAG 10 ETTER OPERASJONEN

Dagene går, og jeg ser at jeg trenger å være sykemeldt.
Det går mye tid til å få i seg 6 - 8 måltider for dag, om de nå er aldri så små hvert enkelt av dem.
Og jeg trenger tid til å finne ut hva "maten" skal bestå av.

På Facebook er det flere grupper  for de som skal eller har tatt en vektoperasjon, og jeg ser at spørsmåla er mange. Ikke bare før operasjon, men rett etter, og år etter.
Selv syntes jeg informasjonen vi fikk, både muntlig og skriftlig, på Volvat i Bergen var veldig klar og god.
Jeg har fulgt opp så godt jeg kunne, og har ikke hatt store problem

Jeg kom hjem dag 2 etter operasjonen, og startet dagen etter med å gå 3 små turer hver dag.  Ikke stort mer enn 500 til 800 m. Det hjelper veldig på luftsmerter, og samtidig er det godt å kjenne kroppen fungere.  Første uka gikk jeg litt framoverbøyd. Kjente på at det var noe innabords som holdt igjen. Men så løsnet det, og jeg fikk rettet meg opp, og det kom mer luft i lungene.
Hver dag har jeg også hatt små bakeprosjekt på gang.  Boller, horn, rundstykker og kaker. Alt beregnet på fryseren. Det har holdt meg i aktivitet, noe jeg tror er veldig viktig for at kroppen skal lege seg. I min alder kanskje mer enn for de som er yngre.

I morgen skal jeg få fjernet stingene. Og i dag tar jeg siste sprøyten som forebygger blodpropp.
I dag har jeg også klart en lengre tur i skogen.  Selvfølgelig var Vidar med meg. Det gjør meg tryggere med tanke på at jeg plutselig skal få blodtrykksfall eller annet illebefinnende.
Men turen gikk fint, og jeg føler jeg veldig letta og glad.

Angående kiloene, så er det nå forsvunnet 8.  Foreløpig merkes det på at ingen av klærne mine lengre er trange.  For store er de enda ikke blitt.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar